Sla navigatie over.
HU

KLEINE VERHALEN

 

Handleidingen voor het maken van digitale vertellingen

Een digitale vertelling maken met de computer

Ga eens op zoek in je computer bij de programma’s om te zien of je al geschikte software voor het maken van een digitale vertelling hebt. Zoek bijvoorbeeld naar de volgende programma’s:

Er is ook professionelere software zoals van Adobe Premiere.

Hardware en software

Om een Digitale vertelling te kunnen maken heb je hardware en software nodig, namelijk: 

·         Een computer.

·         Software bijvoorbeeld van Photo Story 3, iLife van Apple/MacIntosh of Movie Maker van Microsoft.

·         Software om video en/of foto’s te kunnen laden en te bewerken.

·         Software om geluiden en muziek digitaal op te slaan en eventueel te bewerken.

·         Een eigen digitale bibliotheek met geluiden, muziek en afbeeldingen.

·         Een digitale foto camera en/of een digitale videocamera. Als je die niet hebt, kun je ook werken met digitale foto’s die je kant en klaar kunt vinden op Internet (bijvoorbeeld bij Google/Afbeeldingen)

·         Een scanner is niet absoluut noodzakelijk, maar is nodig wanneer je teksten, foto’s of afbeeldingen wilt scannen en op wilt slaan als digitaal bestand (een digitaal plaatje).

Top

Het proces in grote stappen

Voordat je begint met het maken van een Digitale vertelling, is het handig om de onderstaande punten langs te lopen.

·         Denk na over wat je wilt vertellen.

·         Maak een storyboard.

·         Laad materiaal in je computer in.

·         Bereid het materiaal voor gebruik voor.

·         Maak een ruwe editversie.

·         Voeg teksten toe en voer speciale effecten en titels in.

·         Maak een audiomix.

·         Werk het geheel uit voor een presentatie. 

Top

Het verhaal

Hier tref je in het kort een aantal richtlijnen voor het samenstellen van een verhaal:

·         Er moet in het verhaal een standpunt worden ingenomen. Er moet iets belangrijks zijn, dat de verteller wil overbrengen.

·         De verhalenverteller kan zijn verhaal voorlezen of vertellen. De tekst kan opgenomen worden op de computer en ingevoerd worden in de vertelling (voice-over). Een ingesproken tekst maakt het verhaal persoonlijker en het verbindt het verhaal voor de kijker/luisteraar aan de verteller. Je kunt de tekst ook als levende toelichting tijdens de presentatie van de beelden oplezen of voordragen.

·         Gebruik passende muziek en geluiden wanneer dat een toegevoegde waarde heeft. Let op het volume.

·         Houd het verhaal kort en simpel.

Top

 Hoe te beginnen?

Je kunt verschillende standpunten nemen om een digitale vertelling op te zetten. Dat zal afhankelijk zijn van je persoonlijke voorkeur en werkstijl. Je kunt beginnen bij de woorden, de taal of bij foto’s en plaatjes, de beelden.

Top

 Praktische tips

Hierna volgen enkele startpunten om je digitale verhaal te beginnen.

Beginnen bij de woorden:

·         Bedenk een kernbewering (premisse). Deze bewering is het ‘hart’ van je digitale vertelling.

·         Bedenk welke aspecten van de kern je wilt uitwerken.

·         Schrijf in grote lijnen het verhaal als tekst uit.
·         Bepaal de volgorde in je tekst: het begin, de doorwerking en de afronding.

·         Onderstreep kernwoorden in je tekst.

·         Associeer een metafoor bij je kernwoorden, zoek naar passende symbolen.

·         Associeer beelden (plaatjes en foto’s) bij je metaforen of gedicht.

Beginnen bij beelden:

·         Kies een kernbeeld, dit beeld is het ‘hart’ van je digitale vertelling.

·         Kies een beperkt aantal beelden met betrekking tot het onderwerp.

·         Verander de beelden een paar keer van volgorde: Welke verhalen ontstaan er?

·         Bepaal de volgorde in je beelden: het begin, de doorwerking en de afronding.

·         Welke verhaal vertellen de beelden?

·         Spreek het verhaal in op een (digitale) voice recorder. Experimenteer met verschillende ‘takes’. 

Top

Storyboard

Een storyboard is een planningsoverzicht en geeft een overzicht in twee dimensies. De eerste dimensie is ‘tijd’: Wat gebeurt er eerst, wat daarna en wat als laatst? De tweede dimensie is de ‘interactie’. Welke instructies passen het beste bij elk gedeelte van de tekst die bijvoorbeeld door een voice-over (het ingesproken verhaal) moet ingesproken worden? Welke visuele overgangen en effecten passen het beste bij de verschillende beelden? Welke muziekfragmenten passen het beste bij de bedoeling? Hoe verhoudt de voice-over zich tot de muziektrack? Alle onderdelen interacteren met elkaar en met behulp van een storyboard kun je een overzicht maken van het beoogde effect van de digitale vertelling.

Een paar manieren om een storyboard te maken:

·         Neem een groot vel papier en een stapeltje post-its.

·         Noteer op de post-its de naam van de beelden of een zin die het beeld beschrijft.

·         Maak vijf of zes horizontale rijen voor de post-its en plak deze op het grote vel. Laat ruimte onder de post-its vrij, zodat je nog tekst kan toevoegen. Schrijf met potlood dat geeft je de mogelijkheid om teksten te veranderen. Je kunt de post-its gemakkelijk verplaatsen, weglaten of anderen toevoegen.

·         In plaats van het beschrijven van je beelden op post-its, kun je de afbeeldingen tekenen of kopiëren. Plak de afbeeldingen met lijm of plakband vast op de post-its. Het voordeel is dat je, net als op je computer, de afbeeldingen makkelijk kunt verplaatsen.

·         In verschillende software programma’s, zoals iMovie van Apple en Movie Maker van Microsoft, kun je direct op je computer een storyboard maken.

De beste manier om een storyboard te maken, is afhankelijk van wat bij jou past en goed voor je werkt. In alle gevallen geldt dat een storyboard het proces van kiezen en afwegen versnelt. Het laat je bijvoorbeeld zien wanneer je de voice-over moet afbreken en je krijgt snel een overzicht of je te veel of te weinig beelden hebt. Voorbeeld van een storyboard.

Klik hier voor een voorbeeld van een storyboard.

Een ander model van een storyboard kun je hier bekijken. In dit laatste model kun je eigen tekst invoeren. 

Top

Een digitale vertelling maken met behulp van Photo Story 3 van Microsoft

Met behulp van Photo Story 3 kun je een digitale vertelling maken op basis van een foto (klik hier voor de download). Om foto’s te verlevendigen gebruik je de ingebouwde pan- en zoomeffecten van Photo Story 3 voor Windows. Photo Story 3 kiest automatisch een recht pad tussen de begin- en eindpositie van een foto, maar je kunt de beweging aanpassen door een ander pad tussen de begin- en eindpositie op te geven. Je maakt deze aangepaste beweging door dezelfde foto meermaals te importeren. Vervolgens selecteer je de beweging en de duur voor elk exemplaar van de foto en definieer je het type en de duur van elke overgang van de ene naar de andere foto. Met behulp van deze methode kan de beweging verschillende delen van de foto omspannen en krijg je een ingewikkelder pad (in plaats van een rechte lijn). Zo kun je een digitale vertelling maken op basis van één enkele foto. Je kunt ook een weergavevenster in de foto maken. Voor dit weergavevenster zijn de grootte van de begin- en eindpositie voor de beweging hetzelfde (uitsluitend een panbeweging). In dit weergavevenster worden de geselecteerde delen van de foto uitvergroot tot de volledige grootte van de resulterende video. Als de resolutie van je foto's groot genoeg is om op deze manier te worden bekeken, kun je veel verborgen details zien, omdat de resolutie van een standaard digitale camera van vijf miljoen pixels bijna vier keer zo hoog is als die van een computerscherm (1,3 miljoen pixels bij 1280x1024) en ruim vijftien keer zo hoog is als die van videobeelden met een resolutie van 640x480. Photo Story 3 (klik hier voor de download) moet op je computer zijn geïnstalleerd om het Photo Story-projectbestand te kunnen bekijken. Ga als volgt te werk om je eigen digitale vertelling te maken met een foto:

·         Open Photo Story 3 voor Windows. Klik achtereenvolgens op Een nieuw verhaal beginnen en Volgende op de welkomstpagina.

·         Importeer op de pagina Uw foto's importeren en schikken drie keer dezelfde foto en plaats de drie exemplaren van de foto naast elkaar op de filmstrip.

·         Pas de beweging voor het eerste exemplaar van de foto als volgt aan.

­          Klik op de pagina Gesproken tekst toevoegen en beweging aanpassen op het eerste exemplaar van de foto op de filmstrip en klik vervolgens op Beweging aanpassen.

­          Voer op de tab Beweging en duur de volgende taken uit voor de eerste foto:

»        Schakel het selectievakje Begin- en eindpositie van beweging opgeven in.

»        Gebruik de positierechthoek voor de beginpositie om het gebied te selecteren waar je de beweging voor de eerste foto wilt laten beginnen.

»        Als je uitsluitend een pan-beweging voor het eerste exemplaar van de foto wilt maken, schakel je het selectievakje Eindpositie in dezelfde als de beginpositie in. Door deze optie in te schakelen worden de rechthoeken van de begin- en eindpositie even groot.

»        Gebruik de positierechthoek voor de eindpositie om het gebied te selecteren waar je de beweging voor de eerste foto wilt laten eindigen.

»        Klik op Opslaan om de beweging van de eerste foto op te slaan.

­          Klik op de pijlknop Volgende foto onder aan de pagina en op Beweging aanpassen om de beweging voor het tweede exemplaar van de foto in te stellen.

­          Voer op de tab Beweging en duur de volgende taken uit voor het tweede exemplaar van de foto:

»        Schakel het selectievakje Begin- en eindpositie van beweging opgeven in.

»        Door de beginpositie van het tweede exemplaar van de foto in te stellen op de grootte en eindpositie van het vorige exemplaar van de foto, laat je de foto's in een vloeiende beweging in elkaar overlopen.

»        Als je alleen een pan-beweging wilt maken, selecteer je het selectievakje Eindpositie is dezelfde als de beginpositie in en verplaats je de rechthoek voor de eindpositie naar de locatie waar je de beweging van de tweede foto wilt laten eindigen.

»        Voor een ononderbroken beweging moet je alle overgangen tussen de eerste en de tweede foto verwijderen. Hiertoe klik je op de tab Overgang, schakel je het selectievakje Huidige foto starten met een overgang uit en klik je vervolgens op Opslaan.

»        Klik op de pijlknop Volgende foto onder aan de pagina en op Beweging aanpassen om de beweging voor het derde exemplaar van de foto in te stellen.

­          Voer op de tab Beweging en duur de volgende taken uit voor het derde exemplaar van de foto:

»        Schakel het selectievakje Begin- en eindpositie van beweging opgeven in.

»        Schakel het selectievakje Beginpositie is dezelfde als de eindpositie van de vorige foto in.

»        Als je aan het einde van het verhaal de beweging wilt laten overgaan in de volledige foto (in plaats van een deel van de foto), dubbelklik je op de positierechthoek voor de eindpositie.

»        Klik op de tab Overgang, schakel het selectievakje Huidige foto starten met een overgang uit en klik vervolgens op Opslaan om elke overgang tussen de tweede en derde foto te verwijderen.

»        Je hebt een digitale vertelling gemaakt met slechts één foto. Klik op Voorbeeld als je je digitale verhaal wilt weergeven.

Top

Een digitale vertelling maken met behulp van Movie Maker van Microsoft

Movie Maker van Microsoft, een gratis software programma (klik hier voor de download) en standaard opgenomen in Windows XP, is een gebruiksvriendelijk programma. Software programma’s worden regelmatig vernieuwd en zijn dan net even anders als de voorgaande versies. Wij raden je daarom aan de recente handleiding van de betreffende website te downloaden. Bij de onderstaande beschrijving zijn wij uitgegaan van Movie Maker 2.1. Je kunt de gemaakte digitale vertelling alleen bekijken als je Windows Media Player (klik hier voor de download van wmp) hebt geïnstalleerd. Hierna volgt korte toelichting voor van het samenstellen van een Digitale vertelling met behulp van Movie Maker

(klik hier voor de download).

·         Storyboard

Je video wordt door Movie Maker automatisch in segmenten ingedeeld. De segmenten sleept je moeiteloos naar het storyboard waar je je digitale vertelling in elkaar zet.

  ­          Importeer videobeelden of foto’s naar je pc. De videoclips of foto’s zie je in de weergave Collecties.

­          Dubbelklik op een clip of een foto als je wilt weten hoe deze er in het voorbeeldvenster uitziet.

­          Wanneer je hebt besloten welke clips of foto’s je in je digitale vertelling wilt opnemen, klik je op de clips of foto’s en sleep je deze naar het storyboard in de volgorde waarin deze in je uiteindelijke digitale vertelling moeten worden weergegeven.

­          Als je de clips of foto’s op het storyboard in een andere volgorde wilt plaatsen, hoef je ze alleen maar naar een andere locatie te slepen.

  ·         Clips bewerken

Om de clips te bewerken moet je de volgende activiteiten uitvoeren:

  ­          Knip in de clips, zodat je precies de beelden krijgt die je nodig hebt.

­          Klik in de weergave Tijdlijn op de clip die je wilt bewerken.

­          Sleep de voortgangsindicator in het venster Voorbeeld langzaam en bekijk de video die wordt afgespeeld.

­          Stop op het punt waarin je in de clip wilt knippen.

­          Klik in het menu Clip op Beginpunt voor knippen instellen.

­          Sleep nu de voortgangsindicator verder totdat je het gewenste eindpunt van de clip hebt bereikt.

­          Klik in het menu Clip op Eindpunt voor knippen instellen.

­          Je hebt de clip bewerkt.

  ·         Audio toevoegen

Een soundtrack kan de toeschouwers echt bij een digitale vertelling betrekken en een extra dimensie toevoegen. Je hoeft alleen maar je favoriete audioclips te importeren en deze naar de tijdlijn te slepen.

  ­          Klik in het taakvenster op Audio of muziek importeren.

­          Navigeer naar de track die je aan je digitale vertelling wilt toevoegen.

­          Klik op Importeren.

­          De track zie je in de weergave Collectie.

­          Klik op de knop Tijdlijn weergeven in het storyboardgedeelte van het scherm.

­          Sleep de muziektrack naar het audio-/muziekniveau van de Tijdlijn.

  ·         Een film op de computer opslaan

Zolang een digitale vertelling in Movie Maker nog in bewerking is en hij nog niet als film (als wmp-bestand) is bewaard, blijft het een zogenaamd project. Door een project als wmp-bestand in de map Mijn computer of in de submap Mijn video’s op te slaan, kun je een kwalitatief hoogwaardige film van je digitale vertelling bewaren voor latere demonstratie.

­          Klik op Opslaan in het taakvenster op je computer nadat je je digitale vertelling hebt samengesteld.

­          Voer een naam voor je digitale vertelling in.

­          Kies de locatie waar je je film wilt opslaan. De map Mijn video's is de standaardlocatie, maar je kunt je film op elke gewenste locatie op je vaste schijf opslaan.

­          Klik op Volgende.

­          Selecteer de instelling voor je nieuwe digitale vertelling. Windows Movie Maker geeft een suggestie voor een instelling, maar je kunt ook een andere instelling kiezen. De instelling en de grootte van het filmbestand worden onder in de wizard weergegeven.

­          Klik op Volgende.

­          Je film wordt opgeslagen.

­          Schakel het selectievakje in de wizard in als je digitale = vertelling moet worden afgespeeld nadat je op Voltooien hebt geklikt.

­          Klik op Voltooien.

  ·         Een film op CD opslaan

Omdat Windows XP zelf ondersteuning biedt voor het branden van CD's, kunnen films die met Windows Movie Maker 2 zijn gemaakt, gemakkelijk naar een CD worden gekopieerd op de volledige snelheid van je CD-r- of CD-rw-station.

  ­          Klik op Opslaan op CD-ROM in het taakvenster nadat je je digitale vertelling hebt samengesteld.

­          Voer een naam voor je digitale vertelling en een naam voor je CD in. De namen kunnen hetzelfde zijn, maar de naam van je CD mag niet langer zijn dan 16 tekens.

­          Klik op Volgende.

­          Op de pagina Filminstelling kies je een van de volgende opties:

  »        Klik op Best passend voor beschrijfbare CD-ROM (aanbevolen) als je de standaardfilminstelling wilt gebruiken. De specifieke details van de instelling, zoals het bestandstype, de bitsnelheid, de beeldgrootte, de hoogte-breedte verhouding en de frames per seconde die in je digitale vertelling worden afgespeeld, worden in het gebied Details van de instellingen weergegeven. Ervan uitgaande dat een CD doorgaans een opslagcapaciteit heeft van 650 MB, kun je de instellingen definiëren met het oog op een optimale kwaliteit van het eindproduct.

»        Klik op Meer opties weergeven en kies een andere filminstelling in de lijst als je een andere filminstelling wilt gebruiken.

 

­          Klik op Volgende. Windows Movie Maker maakt nu de film.

­          Wanneer de film klaar is, wordt het CD-ROMstation geopend en wordt de CD uitgeworpen. Klik op Voltooien. 

Top

Een digitale vertelling maken met behulp van iLife van Apple

ILife van Apple (zie: http://www.apple.com/nl/software/) is een gebruiksvriendelijk programma, je moet echter wel over een Mac computer beschikken. Alleen iTunes (met onder meer een muziekbibliotheek) en QuickTime (om filmpjes te bekijken) zijn (gratis) beschikbaar voor de PC. Voor het gratis downloaden van iTunes klik hier. En voor het gratis downloaden van QuickTime klik hier. Software programma’s worden regelmatig vernieuwd en zijn dan net even anders dan de voorgaande versies. Wij raden je daarom aan de recente handleiding van de betreffende website te downloaden.

  ·         Scannen en branden op een CD-ROM

Zet je beelden om in digitale beelden. Dit kun je doen door zelf foto’s te maken, te tekenen, knippen, plakken of plaatjes en/of foto’s van Internet te downloaden. Scan analoge beelden en brand deze samen met je (digitale) beelden op een CD-ROM.

·         Vertellen

Spreek je verhaal in.

  ­          Open Audio In (Apple kent verschillende recorderprogramma’s - zie http://www.apple.com/nl/ - in dit voorbeeld werken wij met programma Audio in). Er verschijnt een scherm met een ‘record’ knop en een ‘stop’ knop. Rechts op de rand van je je computer zit een klein gaatje, dat is de microfoon.

­          Spreek je tekst in.

­          Sluit Audio In af.

­          Op je bureaublad verschijnt: Recording 1.AIFF. Klik dit aan en geef je bestand een naam, bijvoorbeeld Digitale vertelling.AIFF.

 Of neem met behulp van een digitaal medium (videocamera, iPod of iSight) je verhaal op.

·         Luisteren

Luister naar je opgenomen verhaal.

  ­          Open iTunes maak een nieuwe speellijst aan en geef deze een naam.

­          Sleep nu je Digitale vertelling. AIFF bestand van je bureaublad naar je speellijst.

­          Klik die speellijst aan, nu verschijnt je lijst, ga op je bestand staan en klik deze aan om af te luisteren.

 Of luister je opname af via het digitale medium waarmee je je verhaal hebt opgenomen.

·         Beelden importeren

Stop je CD-ROM met je beelden in de drive. Of sluit je USB-stick aan op je je computer. De CD-ROM of USB-stick verschijnt op het bureaublad. Open iPhoto en dan Fotobibliotheek en sleep de CD-ROM naar Fotobibliotheek. Je beelden staan nu in de Fotobibliotheek. Haal je CD-ROM uit je je computer.

·         Album maken

Maak een keuze uit je geïmporteerde beelden. Kies de beelden die jij voor je digitale vertelling wilt gebruiken. Maak een nieuw album, geef je album een naam en sleep je beelden hier naartoe

·         Beelden bewerken

Zet je foto’s in de gewenste volgorde. Met behulp van ‘bewerk’ kun je de foto’s bewerken. Stem de onderlinge maat van je afbeeldingen af.

·         Kijken

Klik je album aan en speel de diavoorstellingen meerdere keren voor jezelf af en bedenk welke muziek jij passend vind onder je beeldverhaal.

·         Muziek kiezen en branden op een CD-ROM

Zet je favoriete muziek, die jij passend vindt bij je beeldverhaal, op een CD-ROM of gebruik de originele CD’s.

·         Muziek importeren

Stop je CD-ROM met je in de drive van je je computer. Je CD-ROM verschijnt op het bureaublad. Open iTunes en dan Bibliotheek en sleep je CD-ROM naar Bibliotheek. Je nummers staan nu in de Bibliotheek. Haal je CD-ROM uit het je computer.

·         Speellijst maken

Maak een keuze uit je geïmporteerde nummers. Kies één of eerdere nummers die jij voor je digitale vertelling wilt gebruiken. Maak een nieuwe speellijst aan, geef je speellijst een naam en sleep je nummers hier naartoe.

·         Beeldverhaal met muziek

Ga naar iPhoto en speel je beeldverhaal als een diavoorstelling af en luister naar je muziek Tevreden? Klopt het? Zo niet, herhaal dan bovenstaande stappen.

·         Digitale vertelling

Je digitale vertelling is nu af. En vanaf nu zijn de mogelijkheden eindeloos …

·         Creatief met beeld en geluid

·         Open iMovie (http://www.apple.com/ilife/imovie/explore.html). Handige knoppen: in de taakbalk onder ‘wijzig’ kun je dat wat je gedaan hebt ‘herstellen’. Met je rechter muisknop kun je ‘wissen’. ·         Foto’s

Kies de optie Foto’s bij Fotobibliotheek en je vindt je album uit iPhoto terug. Zet het Ken Burns-effect uit. Klik een foto aan, klik op Pas toe en sleep de foto naar de balk. Klik een foto aan:

  ­          Experimenteer met in- en uitzoomen.

­          Experimenteer met het instellen van de tijd van de foto.

­          Experimenteer met het Ken Burns-effect (eerst aanklikken).

·         Muziek

Kies de optie Audio in Bibliotheek en je vindt je speellijst uit iTunes terug. Klik een nummer aan en sleep deze naar de balk. Je kunt ook meerdere nummers tegelijkertijd of naast elkaar gebruiken. Klik een nummer aan.

­          Experimenteer met de plek van het (de) nummer(s).

­          Experimenteer met het instellen van de duur van het (de) nummer(s).

­          Experimenteer met het volume (eerst aanklikken).

Wil je maar een gedeelte van een audiofragment: 

­          Sleep het audiofragment naar de balk.

­          Zoom in.

­          Zoek het beginpunt waar jij het audiofragment wil laten beginnen. Gebruik hiervoor de tijdsaanduiding die naast de afspeelknop staat. Met behulp van de pijltjestoetsen kun je precies het punt vinden waar je wilt splitsen.

­          Selecteer het audiofragment.

­          Ga naar de taakbalk, klik Wijzig aan en ‘splits’ het geselecteerd audiofragment met de afspeelknop. Het audiofragment wordt nu in twee delen gesplitst.

­          Selecteer het fragment dat je niet wilt gebruiken en verwijder deze met behulp van de backspace knop. 

·         Geluidseffecten

Kies de optie Bibliotheek en daarna iMovie-geluidseffecten. Klik een geluidseffect aan en sleep deze naar de balk. Je kunt ook meerdere geluidseffecten tegelijkertijd of naast elkaar gebruiken. Klik een geluidseffect aan. 

­          Experimenteer met de plek van het (de) geluidseffect(en).

­          Experimenteer met het instellen van de duur van het (de) geluidseffect(en).

­          Experimenteer met het volume (eerst aanklikken). 

·         Geschreven teksten en titels

Kies de optie Titels. Klik een van de titel-effecten aan en schrijf een tekst in de tekstbalk en kijk naar de voorvertoning. Sleep het titel-effect (bijvoorbeeld 3D-rotatie en niet de tekst zelf) naar een foto. Je kunt pas verder wanneer de oranje balk onder de foto is ‘volgelopen’. 

­          Experimenteer met het lettertype, de kleur en de lettergrootte.

­          Experimenteer met de snelheid en pauze.

­          Experimenteer met de plek van je tekst. 

·         Overgangen tussen de verschillende beelden

Kies de optie Overgang. Klik een van de overgangen aan en kijk naar de voorvertoning. Sleep een overgang naar een foto. Je kunt pas verder wanneer de oranje balk onder de foto is ‘volgelopen’. 

­          Experimenteer met de snelheid.

­          Experimenteer met Links-rechts en Boven-beneden voor de verschillende overgangen (o.a. duwen). 

·         Beeld effecten

Kies de optie Effecten. Klik een van de effecten aan en kijk naar de voorvertoning. Sleep een effect naar een foto. Je kunt pas verder wanneer de oranje balk onder de foto is ‘volgelopen’. 

­          Experimenteer met Begin effect en Einde effect.

­          Experimenteer met de intensiteit (kleur, trilling, krassen, hoeveelheid enz.) van het effect. 

·         Je eigen stem als voice-over

Rechts in de rand van het je computer zit een klein gaatje, dat is de microfoon. Naast de optie ‘microfoon’ zit een rode knop. Als je deze aanklikt kun je in de microfoon (het gaatje) spreken en wordt je stem opgenomen. Je vindt de opgenomen tekst terug als ‘stem 1’ in de balk. Kies een foto uit je beeldverhaal en bedenk daar een korte tekst bij, klik de rode knop aan en spreek de tekst in, klik de knop weer aan en de opname stopt.

­          Experimenteer met de plek van je opgenomen tekst.

­          Experimenteer met het volume (eerst aanklikken). 

Of voeg delen uit je Digitale vertelling.AIFF bestand (zie hierboven) toe aan je digitale vertelling. Ga vanuit iMovie, via Audio naar iTunes. Zoek je speellijst met je opgenomen tekst. 

­          Experimenteer met de plek van je opgenomen tekst.

­          Experimenteer met het volume (eerst aanklikken). 

Wil je maar een gedeelte van een audiofragment: 

­          Sleep het audiofragment naar de balk.

­          Zoom in.

­          Zoek het beginpunt waar jij het audiofragment wil laten beginnen. Gebruik hiervoor de tijdsaanduiding die naast de afspeelknop staat. Met behulp van de pijltjestoetsen kun je precies het punt vinden waar je wilt splitsen.

­          Selecteer het audiofragment.

­          Ga naar de taakbalk, klik Wijzig aan en ‘splits’ het geselecteerd audiofragment met de afspeelknop. Het audiofragment wordt nu in twee delen gesplitst.

­          Selecteer het fragment dat je niet wilt gebruiken en verwijder deze met behulp van de backspace knop. 

·         Digitale vertelling uitwisselen met andere

Je digitale vertelling zit nu in je je computer. Je kunt je digitale verhaal echter ook opslaan in een bestand en vervolgens branden op een CD-r. Daarna kun je je digitale vertelling afspelen op een andere computer, ook op een PC. Als je je digitale vertelling via de CD-r wilt zien op een PC dan moet eerst QuickTime op de PC geïnstalleerd worden. Hieronder volgen de stappen, die moet volgen om je digitale vertelling over te zetten op een CD-r. 

­          Kies in iMovie de optie File en dan Share.

­          Kies vervolgens het pictogram Quick Time.

­          Scroll bij Compress movie for: naar CD-ROM.

­          Typ bij Save As: de naam van je digitale vertelling.

­          Scroll bij Where naar Desktop.

­          Klik op Save.

­          Nu verschijnt er een venster Compressing movie … even geduld.

­          Sluit iMovie af.

­          Je digitale vertelling staat nu als naam.mov op je desktop.

­          Stop een lege CD-r aan de zijkant in je je computer.

­          Sleep Naam.mov naar de CD-r op je bureaublad.

­          Sleep de CD-r naar de prullenmand (deze verandert in een ‘brand’ pictogram).

­          Klik in het venster Brand aan.

­          Klik Naam.mov of Naam cd aan en je kunt nu je digitale vertelling als een Quick Time bestand terugzien.

 

Top

 

 
Site Meter